HEDDA LYFTER OCH GADDAR

prottekakor

Kategori: Allmänt

Ja då var det första advent då! tiden går så sjukt snabbt.. har dock inte fått iordning någon adventsstake men får försöka fixa det under dagen!
 
Igårkväll var vi bjudna på mat hos min gubbes föräldrar. Det bjöds på fläskfilé och en väldigt god potatisgratäng vilket jag aldrig äter här hemma, så ambitiös är jag inte! och så käkar jag ju keso och kyckling typ jämt, i olika former. Så gott att lyxa till det ibland.
 
Innan träning igår testade jag även att baka typ brownies med casein(proteinpulver). De blev väl sådär, inte speciellt kladdiga som grundreceptet lovar men helt okej ändå med tanke på vad de innehåller. Och de smakar ju liksom som vanlig chokladkaka även om man känner att det inte är lika onyttigt och smaskigt som alla original, haha.
 
Men men, vill man få i sig protein på ett lite roligare sätt och känna att det ändå går att äta utan att man får en sockerchock så passar sådant här väldigt bra oavsett om man vill bygga massa eller bara äta lite hälsosammare och lägga fokus på maten och inte bara sötsaker.
 
grundrecept från: 
This is what u need!
3,5 skopa (ca 80g) Caseinpulver (jag använde SmartSupps från gymgrossisten)
1,5 msk kakao
1,25 dl (ca 35g) mandelmjöl (jag bytte ut mot havremjöl, men ta mindre för annars blir det för torrt)
1,5 msk stevia strö (jag använde hermastas strö)
2 tsk bakpulver
1 kapsyl vaniljessens (jag tog vaniljsocker)
3 äggvitor (använde 2 hela ägg)
2 dl valfri mjölk
En nypa havssalt (skippade saltet, eller snarare glömde:D)

1. Sätt ugnen på 175 C.
2. Blanda ihop alla ingredienserna i en skål med en slev tills du får en tjock massa.
3. Bred ut smeten i en smord mindre ugnsform, ca 20x20 cm. Strö över lite havsalt och grädda i ugnen i ca 12-14 minuter. Ta ut den lite tidigare än du tror, kakan forsätter gräddas lite efter att du tagit ut den. Den ska vara ganska kletig i mitten!
 
 
står även chokladtäckta "praliner" fullproppade med protein i min kyl och väntar :D
 
träning idag, om jag orkar mig ur soffan, annars städa (yay) ;)
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: